شرح وظایف نیروی خدماتی و پذیرایی | کارکنان نظافتچی، پیشخدمت، آبدارچی
در این مقاله به وظایف نیروهای خدماتی که در محیطهای مختلف مشغول به کار هستند پرداخته میشود، البته هر نیروی خدماتی به صورت جداگانه آموزشهای تخصصی خود را دارد که با توجه به افراد و محیطها متفاوت است، همینطور وظایف نیروهای خدماتی و آبدارچی را باید باتوجه به شرایط آنان سنجید و تعریف کرد.
پس برای تعیین وظایف که متناسب با آنان باشد مهم ترین کار نیازسنجی نیروهای خدماتی و نظافتچی در شرایط موجود است.
نکته مهم: وظایف مطرحشده در ادامه، صرفاً پیشنهادات شخصی مؤلف هستند و نباید بهعنوان معیار یا استانداردی کلی برای تمامی کارکنان خدماتی تلقی شوند؛ چون شرایط متفاوت هست، برخی موارد را باید حذف یا اضافه کرد.
به نظر اساتید ما، مهمترین و ضروریترین وظایف کارکنان خدماتی (نظافتچی، پیشخدمت، آبدارچی) به دو نوع تقسیم میشود:
۱/ آشنایی با وظایف عمومی کارکنان خدماتی
۲/ آشنایی با مهارتهای آداب معاشرت و تشریفات
آشنایی با وظایف عمومی کارکنان خدمات:
در بین وظایف و خدمات، کارهایی هستند که برای همه نیروهای خدماتی یکسان است.
شرح وظایف و خدمات نظافتچیان:
نظافت محیط اعم از جارو کردن، گردگیری کردن و تی کشیدن
• تمیزکردن محلهایی که بیشتربا دست تماس دارند، نقاطی که بیشتراحتمال انتقال ویروس و باکتری دارند را بیشترمورد توجه قرار دهید مانند تمیز کردن میزکارو یا میز غذا خوری، صندلیها، دستگیرههای درب، کلید برق
• شستشو با مواد پاککننده و ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی ضمن استفاده از لباسها محافظ و ماسک مناسب
• نظافت راه پلهها و راهروهای ساختمان (سطوح کف)
• انتقال مواد دور ریختنی (تخلیه سطل های زباله) و غیرقابل استفاده به خارج از ساختمان
* وظایف دیگری که با تایید مدیریت و شرایط آن محیط معین میشود.
* درست کردن یک چک لیست (فهرستکار) برای کارها و اهدافتان در روز به شما کمک میکند که کاری را ازیاد نبرید و کار خود را بدون نقص انجام دهید.
شرح وظایف و خدمات پیشخدمتان:
(افرادی که کارهای ایستاده انجام میدهند):
• جابهجایی ابزارو وسایل مورد نیاز پرسنل
• انتقال موارد وسایل که باید به انبار بروند ویا موارد دور ریختنی که باید از مجموعه خارج شود.
• کمک در آماده سازی مراسمات و یا مهمانیهایی که در محل کار شما صورت میگیرد مانند حمل و جابه جایی میز و صندلیها
• نصب تابلو اعلانات و بنر یا پوستربرای اطلاعرسانی
• خرید ملزومات اداری مانند لوازم التحریر برای پرسنل با تایید سرپرست تدارکات
• جابه جایی و ارسال اسناد و مدارک در واحدهای داخلی و یا خارج از سازمان و اداره شما وکارهای دیگری که مختص هر سازمانی است وبا توجه به شرایط آن محیط تعریف میشود.
شرح وظایف و خدمات آبدارچیان:
• تهیه وپذیرایی نوشیدنیهای گرم وسرد
• پذیرایی از مدیران و کارکنان سازمان و مهمانها در طول روز
• حفاظت از وسایل و لوازم آبدارخانه و همچنین نظافت آنها بصورت روزانه
• تهیه لیست مایحتاج آبدارخانه سازمان و خرید آن ها برای مشاهده جزئیات و یا خرید پکیج کامل چک لیست بهداشت و نظافت ویژه کارکنان خدمات وپذیرایی که شامل ۱۵ فرم وچک لیست PDF میباشد، میتوانید اینجا کلیک کنید و یا روی تصویر زیر کلیک نمایید.
+ مهارتهای آداب معاشرت و تشریفات ویژه کارکنان خدمات:
به مجموعه اقدامات و اعمالی میشود که کارکنان خدمات را به صورت فردی معرفی میکند که درکارخود حرفهای است و در سازمان یا شرکت خود فردی موثرو نافع است.
نحوه رفتار و گفتگو و همراهی آن ها معمولاً تأثیر زیادی بر نحوه دید و نگرش مشتریان ومهمانان نسبت به مدیران و سازمان دارد، و همچنین نه تنها با افراد خارج از سازمان مرتبط است بلکه با روحیه مدیران و پرسنل ارتباط دارد.
سازمانهای سطح بالا و شرکتهای بزرگ متوجه اهمیت بسیار این موضوع شده اند برای همین سعی درآموزش دادن این مهارت ها به کارکنان خود هستند ویا ازشخص دیگری برای آموزش این مهارتها به آنان استفاده میکنند.
آشنایی با مهارتهای آداب تشریفات:
• نحوه و روشهای ما برای صحبت و رفتار با مدیران و پرسنل و سایر کارکنان سازمان
• نحوه پوشش و ظاهر نیروی خدماتی (نظافتچی، پیشخدمت، آبدارچی)
• زبان بدن(حرکات غیرکلامی) شخص که با نحوه قرارگیری بدن و تفسیر حرکات احساس فرد را تا حد زیادی آشکارمیکند. که برای نیروهای خدماتی در حضور مدیران، سایر پرسنل و مهانان دارای اهمیت است.
• توانایی معرفی شرکت و یا سازمان خود به دیگران
• نحوه خطاب کردن افراد وکارکنان سازمان به صورتی که حرفه ای باشد و همچنین دانستن عنوان های سازمانی
• لذت بخش و دلچسب تر کردن محیط کار برای خودتان و همکاران، به دنبال یادگیری بیشتر بودن و پرتکاپو و پویا بودن در محل کار به علاوه احساس درونی مفید بودن و موثر بودن درمحل کارتان در پیشرفت شما و لذت بیشتر از کار به شما کمک میکند.
• نحوه خوردن و آشامیدن در حضور دیگران که دارای آداب خاصی است و بایدها و نبایدهایی وجود دارد که باید رعایت شود.
• نحوه پذیرایی شما ازمهمانان ونحوه قرارگیری ظروف، نوشیدنی ها، خوراکی ها و…
• کلمات ممنوعه که نباید در گفتوگوها به کار برد.
• مهارت استقبال کردن و بدرقه کردن مهمانان و ارباب رجوع به صورتی که حرفهای باشد.
وبسیاری از سرفصل های دیگر…
تک به تک این سرفصلها در کارگاههای آموزشی که به صورت حضوری برگذار میشود، با جزئیات بیشتر آموزش داده میشود.
از محاسن حضوری بودن کارگاهها انجام عملی این سرفصلهاست تا سطح یادگیری نیروها بالاتررفته و به خاطر سپردن آن ها را راحت تر کند.
در هفتههای گذشته ازمجموعههای مختلف که درخواست آموزش نیروهای خدماتی، اداری خود را از ما داشتند در ابتدا سوالهایی میشد که در تخصصیتر کردن و بهتر کردن یادگیری و موثر بودن آموزش در آن سازمان بشود ومختص همان محیط و افراد باشد، تا بهترین نتیجه ممکن را داشته باشند.
برخی از سوالهای زیر پرسیده شد:
+ آیا کارکنان شما قبلا آموزشی دیده اند؟ اگر بله، در چه خصوص و میزان آن چقدر بوده است؟
+ شما چه توقعی از کارکنان خود دارید؟ (انتظارات از نیروها ویا وظایفی که مختص به همان سازمان است؟)
+ بعد از آموزش نیاز دارید کارکنان شما چه اطلاعاتی داشته باشند وچه تغییراتی در روند کاری آنان نیاز است؟
+ شرکت شما در چه حوزه هایی کار میکند؟
+ سازمان شما دارای چه هنجارها و ارزشهایی است که همه ملزم به رعایت آن هستند؟ و…
جهت ارزیابی از پرسنل براساس وظایفشان، میتوانید از چک لیستهای زیر استفاده نمایید:
- دانلود چک لیست نظافت نیروهای خدماتی و خدمات
- دانلود دستورالعمل نظافت ساختمان اداری و سرویس بهداشتی شرکت (محیط اداری)
- دانلود چکلیست و دستورالعمل نحوه پذیرایی VIP و برنامه تشریفات در ادارات و شرکت ها
- خرید محصول کامل چک لیست ویژه پرسنل پذیرایی و خدمات
- لیست وسایل آبدارخانه و لوازم پذیرایی اداری شرکت
- دانلود چک لیست و ارزیابی بهداشت و نظافت فردی پرسنل PDF
همانطورکه گفته شد محیط ها متفاوت است پس برای هرکدام از این نیروهای خدماتی وظایف مختلف خاص خود را میطلبد و نمیتوان یک نسخه برای همه پیچید وباید با توجه به نیاز سازمان شما چه چیزهایی ضرروی است تا کارکنان خدماتی شما (نظافتچی، پیشخدمت، آبدارچی) انجام دهند.
محیطهای و سازمان های مختلفی که در پایین مشاهده میکنید:
اداره و ادارات ستاد کمیته بنیاد تعاونی وزارتخانه استانداری بانک بیمه محیط مدارس آشپزخانه بنگاه تعاونی جهاد خبرگزاری کانون فنی و حرفه ای آموزشگاه دهداری راه و ترابری راهنمایی و رانندگی بهزیستی ستاد شهرداری شورای شهر صندوق فدراسیون فرمانداری فرهنگسرا فرودگاه کمیته شرکت مؤسسه خصوصی موسسات آموزشی دانشگاه رستوران ها هتل شرکت سازمان دولتی بیمارستان درمانگاه سرپرستی دادسرا دادگاه دادگستری دانشسرا کنسولگری کودکستان آزمایشگاه پیشخدمت پیشخدمتان خدمتکار خدمتگزار سرایدار گمرک مرزبانی مرکز آمار ندامتگاه مدرسه مدارس ورزشگاه هلال احمر هنرستان فرهنگستان انجمن جهاد دانشگاهی دفتر کمیسیون مرکز مدرسه محل انبار کشور نیروهای پرسنل کارکنان خدمات خدماتی نظافتچی نظافتچیان آبدارچی و آبدارچیان مهماندار و مهمانداران میزبان و میزبانان
در این مقاله به شرح وظایف کارکنان خدمات (نظافتچی، پیشخدمت، آبدارچی) پرداخته شده است و در سایر مقالات برای هر محیط مختلف متفاوت است و شرح وظایف آنان جدا گفته خواهد شد.
نویسنده و منبع: مدیر میهنملل mihanmelal.ir