آموزش نیروهای خدماتی که همان نیروی خدمات شرکتی و آبدارچیان ارگانهای مختلف دولتی و خصوصی هستند، به موضوع بسیار مهمی تبدیل شده است و این نیروی خدماتی جزو مؤثرترین افراد هر شرکت، بانک، بیمارستان، سازمان و… به حساب میآیند.
+ چرا آموزش نیروهای خدماتی (نیروی خدمات) بسیار ضروری است؟
۱. نیروهای خدماتی “ویترین” مجموعه شماست!
زمانی که مهمانان برای جلسات به داخل مجموعه میآیند، فردی که دیده میشود و نوع سرویسدهی آن روی دیدگاه میهمانان تأثیرگذار است، نیروی خدمات است. و قضاوتی از طرف میهمانان صورت میگیرد، یک قسمت آن از نحوه پذیرایی، تمیز بودن، ظاهر و پوشش نیروی خدمات و… هست.
هر قضاوتی که نسبت به “ویترین شرکت” داشته باشند، نسبت به کل مجموعه همان قضاوت را خواهند داشت. زمانی که ما به ویترین یک فروشگاه نگاهی میاندازیم، از ویترین متوجه میشویم که نظم و سلیقه فروشنده چطور هست؟ چه چیزی در فروشگاه بفروش میرود؟ چه کیفیتی خواهد داشت؟ و حتی شخصیت صاحب فروشگاه به چه شکلی هست؟ و کلی قضاوت مثبت و منفی دیگر…
چندی پیش با یکی از مدیران ارگانهای دولتی جلسهای داشتم، مدیر به من گفت که من وقتی به شرکت یا سازمانی دیگر بهعنوان میهمان میروم، از میزان تمیز بودن جاهای مختلف آن مجموعه ازجمله سرویس بهداشتی و…. قضاوت میکنم که کیفیت خدمات و محصولات و حتی کار آن مدیر تا چه اندازه خوب یا بد هست؟ (نمیخواهم بگویم که این نوع قضاوت صحیح هست یا خیر؟ اما میخواهم بگویم که بههرحال این نوع قضاوت از سمت میهمانان ما ممکن است انجام شود)
۲. نیروی خدمات “جعبه سیاه” مجموعه شماست!
چرا جعبه سیاه!؟ هواپیما زمانی که به هر دلیلی سقوط کند و حتی آتش هم بگیرد، اما جعبه سیاه آن پیدا و اطلاعات آنها میخوانند، به این پی میبرند که سقوط هواپیما چه دلیلی داشته است، نیروی خدماتی اداری هم ازلحاظ اطلاعات به همینگونه هستند، یعنی همه اطلاعاتی در آنها نهفته است و از همهی شرکت باخبر هستند. تنها فردی که وارد جلسات میشود و صحبتهای مدیران و کارمندان با میهمانان را میشنود، نیروهای خدماتی شماست.
تنها فردی که با تمام همکاران از نیروهای انتظامات، رانندگان، کارمندان، بایگانی، حسابداری، دبیرخانه و… تمام سطوح سازمان در ارتباطاند و طبیعی هست که از همهچیز خبردار میشود، بازهم نیروهای خدماتیاند. (نیروی خدمات بعضاً چیزهایی خبردار میشوند که حتی در کمال ناباوری شاید برخی مدیران ارشد هم خبر نداشته باشند!)
اگر نیروهای خدماتی شما آموزش ندیده باشند و با موضوعات رازداری و امانتداری در اطلاعات آشنا نباشند، خیلی ساده از طرف سایر کارکنان و همکاران و حتی افراد میهمانان، تخلیه اطلاعاتی و اطلاعات مهم جلسات لو میرود.
اما اگر نیروی خدمات ما فردی اخلاق مدار و امانتدار باشد، رازداری و مورد اعتماد بودن جزو شخصیت او خواهد بود و همچنین برای اینکه از طرف همکاران و کارمندان با زیرکی و فریب دادن، تخلیه اطلاعاتی نشوند که طبیعی هست که باید آموزش نیز ببینند که آشنا نبودن نیروهای خدماتی شرکت ما باعث میشود که هرچند طرف رازدار باشد که ممکن است کارمندان زیرک از آنها حرفها و صحبتهایی را از آنها دریافت کنند، پس آموزش لازم خواهد بود.
۳. نیروهای خدماتی میتوانند منبع “انرژی مثبت یا منفی” باشند!
یک نیروی خدمات میتواند حال یک مدیر یا کارمند را خوب کند و یا برعکس منفی کند! بله درست خواندید این کار واقعاً از پس این کار بر میآید! اگر فردی باشد که لبخند نزند! فردی باشد که مدام از همهچیز گله و شکایت کند! فردی باشد که اصول اولیه ارتباطی را نداند! فردی باشد که کلمات و جملات منفی استفاده کند!
همانطور که قبلاً اشاره کردم، این گروه با همه افراد در ارتباط است که این نفر میتواند روحیه منفی را در بین تمام افراد پخش کند. اما شخصی باشد که برعکس خصوصیاتی که در بالا هست، داشته باشد، روحیه مجموعه هم به همان نسبت بالاتر خواهد بود. (نمیخواهم بگویم که روحیه کل مجموعه فقط دست نیروهای خدماتی هست، اما میگویم یکی از عوامل تأثیرگذار میتواند باشد)
خیلی تفاوت هست بین چایی که با لبخند داده میشود با چای بدون لبخند! تفاوت هست بین سلام و احوالپرسی پرانرژی با سلام کسلکننده بودن! تفاوت هست بین جملات مثبت با منفی!
۴. نیروی خدماتی “نزدیکترین” هستند!
بله ، نیروهای خدماتی افرادی هستند که از صبح تا عصر نزدیکترین فرد به مدیران و سایر کارمندان هستند و با همه در تعامل هستند.
۵. نیروهای خدمات “قلب شرکت” شماست!
چرا گفتم قلب!!؟ بخاطر اینکه این نیروها اگر به آنها انگیزه و امید دادیم، احترام گذاشتیم، اهمیت قائل شدیم ….> باعث میشود همین انگیزه و امید، احترام، ارزش و… را به کل مجموعه پمپاژ کنند! یعنی منبع پمپاژ آن نمونه خونی که به آنها تزریق کردیم باشند.
اما امان از روزی که مدیران و کارمندان برای این افراد اهمیتی قائل نشوند!!! خبر ندارند که همین نیروی خدمات، اگر مثل قلب انسان سکته کرد، اثر منفیاش را میتواند به کل شرکت یا سازمان بگذارد.
پس برای نیروهای خدمات اهمیت قائل شده و هر طور که میتوانیم امید و انگیزه را در آنها تقویت کنیم!
+ نیروهای خدماتی ، چه مهارت و دانشی داشته باشند؟
۱. اصول میزبانی و فنون پذیرایی و تشریفات اداری
۲. شناخت مواد شوینده و ضدعفونیکننده و نحوه نظافت محیط کار
۳. توجه به بهداشت شخصی و توجه به لباس کار
4. رعایت الگوهای رفتار اداری، نوع برخورد و تکریم اربابرجوع
دوره آموزشی نیروی خدمات ما بهصورت کلاس ورکشاپ آموزش در موسسه آموزشگاه و با بهترین مدرس و استاد آموزش دورهها و کلاسهای آموزشی اداری شرکت و سازمانی ویژه نیروهای پرسنل کارکنان و نیروهای خدماتی هست.
جهت هماهنگیها و انجام آموزش، توسط آکادمی میهن ملل با ما در تماس باشید!