دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات – استاد و مدرس اصول تشریفات و پذیرایی

ادامه مقاله به ویژگی‌های یک مدرس برای دوره‌های آموزشی و کارگاه آموزشی در موضوع تشریفات می‌پردازیم، این مطالب به شما کمک می‌کند مدرس تشریفات و پذیرایی و یا دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات را به‌درستی انتخاب کنید تا یک آموزش مؤثر داشته باشید.

۱) معرفی منابع برای یادگیری بیشتر تشریفات

استاد دوره باید در هر بخش آموزش خود منابع مربوط به موضوع اصول و فنون پذیرایی را خارج از آموزش خود را برای یادگیری بیشتر کارکنان پذیرایی و خدماتی معرفی کند.

یادگیری نباید با پایان یافتن آموزش تمام شود و باید با یادگیری فعال ادامه پیدا کند..

در حین برگزاری دوره فنون پذیرایی و تشریفات باید مدرس و موسسه تعدادی منابع به پرسنل پذیرایی و خدمات ارائه کند تا با تمایل بیشتر کارکنان برای یادگیری و اطلاعات بیشتر از آن استفاده کنند، منابع می‌تواند به‌صورت کتاب، فیلم، صوت، جزوه و یا سی دی باشد.

۲) تمرینی و عملی بودن آموزش

در آموزش فنون پذیرایی و تشریفات بسیار مورد اهمیت است که آموزش به‌صورت عملی انجام شود و پس‌ازآن تمرین صورت بگیرد.

در کارگاه‌های آموزشی ما همواره آموزش‌ها به‌صورت عملی توسط مدرس/استاد انجام می‌شود و پس‌ازآن تمام کارکنان خواسته می‌شود آن را تکرارکننده به این صورت نیز ارزیابی می‌شوند این به این دلیل است که یادگیری به‌صورت تئوری به‌اندازه عملی نمی‌تواند مؤثر باشد و معمولاً یادگیری کمتر است و احتمال فراموشی بسیار زیاد است.

۳) جزوه باکیفیت و محتوای مناسب

پیشنهاد می‌شود برای دوره‌های آموزشی اصول و فنون پذیرایی و تشریفات، جزوه تنها به‌صورت تصویر در اختیار پرسنل قرار گیرد تا در هنگام آموزش مطالب موردنیاز را با ادبیات خودشان یادداشت کنند تا بتوانند برای دوره آموزش و یادآوری بهتر از آن استفاده کنند.

یادداشت‌برداری حین یادگیری و آموزش می‌تواند تمرکز افراد را برای آموزش بیشتر کند همچنین یادگیری عمیق‌تر خواهد بود و برای مرور راحت‌تر است و به‌صورت کلی دوره بازدهی بالاتری دارد.

۴) نیازسنجی و مرتبط بودن آموزش به محیط کار

بهتر است هر موسسه و مدرس برنامه‌ای برای نیازسنجی محیط و نیاز کارکنان یک مجموعه داشته باشد تا به‌صورت دقیق خلأهای مهارتی و نیازهای آموزشی آن سازمان را شناسایی کرده و آموزش مرتبط با آن را در زمینه فنون پذیرایی و تشریفات ارائه کند

به‌این‌ترتیب زمان کلاس تنها به مطالب مفید پرداخته می‌شود و از پرداختن به موضوعات غیر مرتبط جلوگیری می‌شود.

۵) تناسب زمان کلاس و مطالب آموزش پذیرایی

زمان تعیین‌شده از طرف مدرس به سازمان باید با مقدار مطالبی که ارائه می‌شود همخوانی داشته باشد، این به این معناست که با توجه به اهمیت هر بخش باید زمانی را برای آموزش در نظر گرفته شود تا زمان برای ارائه مطالب بسیار کم یا زیاد نباشد تا آموزش ناقص شود و یا زمان زیاد باعث خسته‌کننده شدن آن شود.

۶) مدیریت زمان تمام دوره آموزشی

مدیریت زمان در کارگاه‌های آموزشی از کارها است که مدرس دوره باید برنامه کاملی برایش داشته باشد و برنامه کامل و مطلوبی به نیروهای خدماتی و پذیرایی ارائه کند، برنامه زمانی باید شامل انتراکی برای استراحت، ناهار و نماز باشد.

حاضر شدن استاد در ساعت منظم و داشتن قوانین ضروری مربوط به زمان کلاس از مهم‌ترین کارهایی است که مدرس باید آن را رعایت کند.

مدرس باید به تمام قوانین کلاس داری آشنا باشد و همراه با ارائه مطالب با محتوای کارآمد باید مدیریت کلاس را برای رعایت قوانین در دست داشته باشد تا بتواند آموزش را به نحو احسن به کارکنان سازمان شما منتقل کند و درعین‌حال رضایت نیروها را از برگزاری دوره آموزشی فنون پذیرایی و تشریفات داشته باشد.

۷) تخصص مدرس و تسلط به مطالب

استاد تشریفات و فنون پذیرایی باید در این زمینه تجربه کاری داشته باشد، به تمام مطالبی که ارائه می‌کند تسلط کامل داشته باشد یعنی تخصص و علم کافی در این زمینه داشته باشد به این صورت نباشد که تنها به‌اندازه یک دوره آموزشی آگاهی نسبت به چیزی که آن را تدریس می‌کند داشته باشد.

۸) نحوه انتقال اطلاعات و بیان مطالب

ارائه مطالب و اطلاعات به‌صورت درست به‌اندازه کیفیت مطالبی که ارائه می‌شود اهمیت دارد، اگر بهترین برنامه آموزشی و مطالب در زمینه فنون پذیرایی و تشریفات جمع‌آوری‌شده باشد اما مدرس نتواند به‌خوبی آن را انتقال داده و قدرت تفهیم مطالب را برای کارکنان نداشته باشد آموزش اصلاً مؤثر نخواهد بود.

۹) روش تدریس مناسب

روش‌های متفاوتی برای آموزش اصول و فنون تشریفات و پذیرایی وجود دارد، استاد دوره باید با توجه به سازمان و حیطه‌ای که در آن فعالیت می‌کند و همچنین در نظر گرفتن شرکت‌کنندگان بهترین روش را انتخاب کرده و از آن استفاده کند.

۱۰) رفتار استاد/مدرس با شرکت‌کنندگان

شرکت‌کنندگان قبل از اینکه به محتوای آموزش پذیرایی و تشریفات توجه کنند به دنبال آن هستند که مدرس خود را بشناسند، این‌که چه کسی قرار است آموزش ما را به عهده بگیرد؟ چه شخصیتی دارد؟ و چگونه به کارکنان پذیرایی و خدمات خود نگاه می‌کند؟ برای آنان بسیار بااهمیت‌تر از مطالبی است که ارائه می‌شود!! پس نحوه رفتار مدرس بسیار در آموزش بسیار مؤثر است.

در دنیای امروزه با پیشرفت گسترده فناوری‌های هوشمند، نیاز به آموزش و توسعه مهارت‌ها هرگز به این اندازه مهم نبوده است.

آموزش غیراصولی موجب مهارت‌های کوتاه‌مدت و یا شکاف‌هایی در مهارت‌های افراد می‌شود بنابراین شرکت‌ها این فشار را همواره برای آموزش نیروهای خود احساس می‌کنند و احتمالاً به همین دلیل است که به دنبال آموزشی مداوم برای کارکنان خود هستند و هزینه زیادی برای آموزش کارکنان خود اختصاص می‌دهند.

در بین شرکت‌ها تنها تعدادی کمی از آن‌ها آموزش را مؤثر می‌دانند چراکه آموزشی مناسب دریافت نکرده‌اند، بنابراین اولین قدم انتخاب آموزش و مدرس مناسب برای کارکنان است.

تعداد زیادی از سازمان‌ها و شرکت‌ها تصمیم به آموزش نیروهای خوددارند و دغدغه اصلی آن‌ها استاد و مدرسی است که برای دوره آموزشی خود انتخاب می‌کنند که بتواند آموزشی کارآمد و مؤثر در اختیار کارکنان قرار دهد.

سخن پایانی

در این مقاله در ارتباط با مدرسان دوره‌ها و کارگاه‌ها به‌خصوص دوره‌های مربوط به تشریفات صحبت کردیم امیدواریم برای شما مفید واقع‌شده باشد.

 برای همکاری با ما و جهت اطلاع از تاریخ و ساعت و یا هزینه دوره‌های آموزشی و کلاس‌های فنون تشریفات و پذیرایی در موسسه، با ما تماس حاصل فرمایید.

نویسنده و منبع: میهن ملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *