آموزش پرسنل خدمات | دوره و کلاس آموزشی کارکنان خدماتی
پرسنل خدماتی شرکت ما که شامل آبدارچیان، پیشخدمتان و یا سرایدار آن مجموعه است وظایفی همچون نگهداری، حفظ نظافت در داخل و خارج ساختمان دارد که باید بهعلاوه دانستن نحوه اصولی و صحیح این کارها به مهارتهای ارتباطی خود توجه کند.
✅ چند مرحله کلی برای آموزش پرسنل خدمات:
۱- تحلیل نیازهای آموزشی:
قبل از هر چیز، شما باید نیازهای آموزشی پرسنل خدمات را تحلیل کنید. این شامل شناخت نقاط قوت و ضعف کنونی پرسنل، نیازهای اساسی و تخصصی آنها و همچنین هدفهای سازمانی است.
۲- طراحی برنامه آموزشی:
با بررسی نیازهای آموزشی، شما باید یک برنامه آموزشی جامع و منطبق با اهداف سازمانی طراحی کنید. این برنامه شامل محتواهای آموزشی، روشهای آموزشی، زمانبندی و منابع آموزشی است.
۳- آموزش عملی:
در این مرحله، شما میتوانید از روشهای مختلف آموزشی مانند کلاسهای حضوری، آموزش آنلاین، کارگاهها، مربیگری و یا ترکیبی از این روشها استفاده کنید. همچنین میتوانید از مطالب آموزشی مکتوب، ویدئوها، فیلمهای آموزشی و مطالب تعاملی استفاده کنید.
۴- ارزیابی و بازخورد:
پس از اتمام دورههای آموزشی، شما باید عملکرد پرسنل را ارزیابی کنید تا ببینید آیا آموزش مؤثر بوده است یا خیر. همچنین بازخوردی از پرسنل دریافت کنید تا نیازهای آموزشی آنها را در آینده بهتر تامین کنید.
۵- آموزش مداوم:
به یاد داشته باشید که آموزش یک فرآیند مداوم است و نیاز به بهروزرسانی و تکرار دارد. بنابراین، برنامههای آموزشی را به صورت دورهای تجدید نظر کنید و مطمئن شوید که پرسنل خدمات به روز باشند.
از طرفی، برنامههای آموزشی میتوانند بسته به نوع و صنعت سازمان متفاوت باشند. بهتر است با توجه به وضعیت خاص سازمان خود و نیازهای آموزشی پرسنل خدمات، برنامههای آموزشی خاصی طراحی کنید. همچنین، میتوانید از خدمات یک مشاور آموزشی یا متخصص در این زمینه استفاده کنید تا برنامههای آموزشی مطلوب را پیاده سازی کنید، برای انجام این کار میتوانید به استاد مجموعه میهنملل بسپارید و صفر تا صد را از ایشان بخواهید.
+ برگزاری دوره آموزشی ویژه کارکنان خدماتی سازمان شما:
برای آموزش تخصصی نیازمند افرادی هستید که دراینباره اطلاعات کافی و دقیقی دارند و انجام وظایف عمومی برای برخی شرکتها کافی نیست، برای همین ما دورههایی تخصصیتر برای شرکت شما ترتیب دادهایم به این صورت که در ابتدای همکاری شما با ما سؤالاتی درباره حوزهای که در آن فعالیت دارید و سازمان شما پرسیده میشود تا نیازهای شما برای آموزش کارکنانتان بهصورت دقیقتری سنجیده شود.
+ پرسنل (کارکنان) خدمات حرفهای کیست؟
یک نیروی حرفهای کسی که داری چکلیستی کامل و دقیق از مسئولیتها و وظایف خود داشته باشد همراه با ساعت کاری و مخصوص به خود شخص، همچنین باید شرح دقیق از تعداد مهمانان و مراجعهکنندگان داشته باشد تا بتواند بهتر وسایل موردنیاز را تهیه کند و به تعداد افراد سفارش دهد.
کلمه (کارکنان) فارسی شده و معادل کلمه انگلیسی (پرسنل) میباشد.
همواره داشتن نظافت کامل برای یک مجموعه ضروری است و نشاندهنده نظم شماست پس چک کردن مکرر برخی از مکانهایی که زیادتر استفاده میشوند مثل ورودیها، آشپزخانه بسیار مهم است، در حقیقت مکانهایی که نیاز است بهصورت روزانه و کامل تمیز شوند.
+ پیشنهادی برای مدیران!
پیشنهادی برای مدیران : میتوانید حقوق رقابتی یا مزایای اضافی برای کارکنان خدمات خود قرار دهید تا بهاحتمال وظایفشان و انجام درست آنها برای کارکنان جالبتر باشد.
اما درجاهای مختلفی قوانین متفاوتی وجود دارد، یک از این قوانین گزارش روزانه کارهای نیروهاست که ممکن است از طریق هرکسی که تعیین میشود چک شود.
داشتن یک برنامهی درست و آماده شدن برای این گزارش روزانه از دیگر کارها است که باید یک نیروی حرفهای برنامه داشته باشد و برایش آماده شود.
آیا پرسنل خدماتی در صنایع و شرکتهای متفاوت وظایف متفاوتی دارند؟
بله، با توجه به حوزهای که افراد در آن فعالیت میکنند نیازها متفاوت است بهعنوانمثال در یک سازمان مبتنی بر خدمات و سرویس مواد غذایی مثل رستورانها، ممکن است نیاز به تمیز کردن مکرر مکانهایی که مواد غذایی در آن هستند بیشتر باشد و به طبع نکاتی که باید رعایت بشود بیشتر و مهمتر است.
مثالی دیگر شرکتی است که مواد شیمیایی و زبالههای خطرناک سروکار دارد، پس باید افراد آن مجموعه بهخصوص نیروهای خدمات آن دراینباره آموزش ببینند و یک دوره ایمنی برای نحوه صحیح دفع زبالههای خطرناک را بیاموزند.
در این مقاله درباره آموزش پرسنل خدمات و دوره و کلاس آموزشی کارکنان خدماتی پرداختیم.
نویسنده و منبع: میهن ملل