در این مقاله به ویژگیهای یک دوره آموزشی مؤثر در موضوع تشریفات و پذیرایی اشاره میشود، هر برنامه آموزشی که دارای این رویکردهای نوین برای آموزش خود باشد بهاحتمالزیاد از بهترین کارگاه و کلاسهای آموزشی اصول و فنون پذیرایی و تشریفات است.
دور شدن از روشهای سنتی آموزشی بهصورت تئوری از اولین کارهاست، افراد تنها ده درصد ازآنچه درروش یادگیری سنتی به آنها آموزش داده میشود را حفظ میکنند بهصورتی که شرکتکنندگان نمیتوانند یک تجربه از یادگیری خود در واقعیت ارائه دهند.
برای همین برنامههای آموزشی باید روشهای نوآورانهای در آموزش خود پیاده کنند که به همه کارکنان اجازه دهد تا پتانسیل یادگیری خودشان را به حداکثر برسانند و از آموزش بهره کافی را ببرند.
۱. شخصیسازیشده
امکان سازماندهی اطلاعات آموزشی دستهبندیشده برای مختلف افراد با توجه به نیازهای فردی و محل کار، در ابتدای آموزش به افراد باید نیازهای کارکنان را درک کنیم تا آموزش مؤثرتر و مختص آن افراد داشته باشیم.
با سؤال کردن از افراد میتوان این کار را انجام داد ولی دو گروه نقش مهمی در تعیین اهداف یادگیری اصول و فنون پذیرایی و تشریفات دارند.
۱. مدیر خدمات یا پشتیبانی شرکت ۲. مسئول آموزش شرکت
این دو گروه با بحث و گفتگو درباره نیاز کارکنان میتوانند آموزش مختص نیروهای خود را انتخاب کنند، این کار با بررسی نظرات مراجعهکنندگان و همکاران همچنین دغدغه و مشکلات و درخواستهای کارکنان صورت میگیرد و میتوانند با نیازسنجی و بررسی کارکنان ازنظر انجام کامل وظایف تصمیم درستی برای آموزش نیروهای خود بگیرند.
مدرس مربوطه را انتخاب کرده و با ایشان در میان بگذارند و برنامهریزیهای لازم را داشته باشند.
۲. روش تدریس چندگانه، مبتنی بر پرسوجو
استفاده از روشهایی نوین برای پویا نگهداشتن کلاس بهصورتی که افراد بتوانند در کلاس حضور فعال و مفیدی داشته باشند از کارهایی است که در آموزش اصول و فنون تشریفات باید پیاده کنند.
+ به یادگیرندگان اجازه داده شود درزمانی منابع مختلف اطلاعات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند.
+ در مورد مسائل مختلف اظهارنظر کرده و ایدهها راهکارهای خود را بیان کنند و همچنین مشکلات خود را در میان بگذارند.
+ برای درک بهتر مسائل از مثالها و حوزههای مختلف صحبت شود.
+ آموزش بهصورت تصویری و استفاده از اسلایدهای آموزشی
+ برقراری ارتباط صمیمی دوستانه با کارکنان در طول آموزش
+ استراحت و ورزش حین کلاس برای حفظ انرژی
۳. آموزش بهصورت عملی
دوره آموزشی اصول و فنون پذیرایی و تشریفات زمانی مفید است که تمام فعالیتهایی که در کار انجام میشود بهصورت عملی اجرا گردد.
وظایف نیروهای خدمات بهصورتی است که نیاز به آموزش بهصورت عملی است، بهصورتی که مدرس با ابزار نحوه کارکرد را توضیح دهد و پس از نیروها برای تمرین آن را تکرار کنند این کار باعث یادگیری مطالب و نکات بهصورت مؤثر میشود و نیروها بهندرت نکات را فراموش خواهند کرد.
در حقیقت دانستن مطالب و دانش به موضوعات کافی نیست و تا زمان که بهصورت عملی اجرا نشود داشتن آموزش تنها بهصورت تئوری کافی نیست و ما بسیار این موضوع را در برنامههای آموزشی میبینیم که به این دلیل خروجی خوبی ندارند و برای کارکنان مفید واقع نشده است.
۴. محل برگزاری آموزش
داشتن امکانات و شرایط کامل آموزشی تأثیر مستقیمی بر یادگیری دارد، داشتن نور مناسب در محیط، استفاده از پروژکتور و کامپیوتر برای نشان دادن اسلاید و تصاویر آموزشی، وسایل و ابزار کار نیروهای خدمات از وسایل پذیرایی گرفته تا نظافت برای نشان دادن نحوه استفاده درست و اصولی و… ، داشتن سیستمهای سرمایشی و گرمایشی در محیط اهمیت دارد.
۵.اهداف، قوانین و مقررات
قوانین زمانبندی در آموزش، نحوه اجرای دوره، میزان و نوعی که کارکنان آن سازمان نیاز دارند کاملاً از سمت مدرس مشخص باشد
همچنین باید تمام شرکتکنندگان در دوره، مدرس دوره، و برگزارکننده دوره آموزشی از اهداف دوره و محتوای آموزشی و نتایج آموزش قبل از برگزاری دوره مطلع باشند با این کار نظم در برگزاری دوره بیشتر خواهد بود.
بسیار مشاهده میشود مدرسان این نکات را رعایت نمیکنند و پسازآن کارکنان نتایج مناسب و موردنیاز خود را دریافت نمیکنند، به دلیل اینکه افراد نیازسنجی نشدهاند و اهداف مشخص نبوده است، مدیران و سرپرستان تغییری که در کارکنان احتیاج داشتند را ندیدند و برگزاری دوره آموزشی را بیفایده دیده و از آن ناراضی هستند.
۶.ارزیابی شرکتکنندگان
در پایان هر کلاسی آموزشی تشریفات تعدادی سؤال بهعنوان ارزیابی کارکنان گرفته میشود، این ارزیابی بهصورت کتبی و یا مانند آموزش بهصورت عملی برگزار میشود بهتر است بهصورت عملی نتایج را بررسی کنیم
این کار چند مزیت دارد، خروجی کاملی از میزان مؤثر بودن، نقاط ضعف و قوت و میزان دریافت مطالب توسط نیروها مشخص میشود، آموزش توسط شرکتکنندگان جدیتر دنبال میشود و توجه بیشتری به دریافت مطالب بهصورت کامل توسط کارکنان میشود و در پایان نیروهایی که توجه بیشتری به مطالب داشتند مشخص خواهند شد.
۷. ارائه چکلیست
در حین دوره بارها ارزیابی صورت خواهد گرفت که بازدهی را چند برابر میکند و پس از دوره چکلیستهایی در اختیار آنان قرار میگیرد که با استفاده از آن بهصورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه ارزیابی میشوند.
آموزشهای تخصصی ما در کلاس حضوری یا بسته آموزش غیرحضوری در اختیار پرسنل خدمات قرار میگیرد.
میتوانید برای اطلاعات بیشتر دیگر مقالات ما را مطالعه کنید.
و برای همکاری با ما با تیم ما تماس حاصل فرمایید.
نویسنده و منبع: میهن ملل