در این مقاله می‌خواهیم به وظایف و مسئولیت‌های یک خدمتگزار بپردازیم، خدمتگزاران می‌توانند در محیط‌های اداری مانند مدارس، دانشگاه‌ها و یا ساختمان‌های اداری مرتبط کار کنند.

نکته مهم: وظایف مطرح‌شده در ادامه، صرفاً پیشنهادات شخصی مؤلف هستند و نباید به‌عنوان معیار یا استانداردی کلی برای تمامی خدمتکار مدرسه تلقی شوند؛ چون شرایط متفاوت هست، برخی موارد را باید حذف یا اضافه کرد.

خدمتگزارها وظایف مختلفی را برای تمیز نگه‌داشتن محیط کار شما انجام می‌دهند از گردگیری، تمیز کردن، جارو کردن گرفته تا مسئولیت‌هایی مانند چک کردن فضاهایی مانند سرویس بهداشتی

مسئولیت‌های خدمتگزاران:

یک خدمتگزار در طول روز با جمع‌آوری وسایل نظافت و انجام کارهای نظافتی که در طول روز پیش می‌آید مثل تخلیه زباله‌ها، شستن پنجره‌ها و تمیز کردن مناطق کثیف که باعث می‌شود مجموعه شما مرتب و تمیز بماند و وظایف آنان به‌صورت گسترده‌تر به‌صورت زیر است:

_ نظافت کف ها، پله‌ها، راهروها و نظافت محیط که شامل گردگیری، تی کشیدن و جارو زدن است.

_ تمیز کردن میزها، کلاس‌ها، کمدها، تابلوها و شیشه‌ها

_ شستشو کامل با مواد ضدعفونی‌کننده سرویس‌های بهداشتی

_ جمع‌آوری و انتقال زباله‌ها به بیرون از مجموعه

_ تهیه لیست وخرید وسایل موردنیاز آبدارخانه

_ جابه‌جایی وسایل در صورت نیاز و ابزارهای پرسنل

_ کمک در برگزاری مراسم در مدرسه و انجام فعالیت‌هایی مانند چیدن میز و یا آماده کردن پذیرایی

_ نصب بنر و تابلوها برای اطلاع‌رسانی

_ پذیرایی از مهمانان مجموعه و یا استادان و معلمان در زمان‌های استراحت

_ مراقبت و نگه‌داری از ابزار کارتان و در صورت دیدن هرگونه خرابی در مجموعه به مسئولان اطلاع دهید.

*باید توجه داشت هر یک از کارهای بالا ممکن است در یک مجموعه انجام گیرد و نیاز باشد و در محیطی دیگر وظیفه خدمتگزاران نباشد، پس همه این مواردی که گفته شد نوعی پیشنهاد برای پیشبرد و عملکرد بهتر در کار خدمتگزاران است، جزئی از الزامات نیست و باید حجم کاری این عزیزان را در نظر گرفت که کارهایی اضافی و بیش‌ازحد به خدمتگزاران محول نشود.پ

مهارت‌های موردنیاز:

یک خدمتگزار خوب است که از همه مهارت‌ها برخوردار است و توانایی مدیریت استفاده ایمن از مواد شیمایی تمیزکننده و نحوه استفاده از آن‌ها را درصورتی‌که به دیگران آسیبی نرسد را دارد، به برنامه‌های خود پایبند باشد و اتفاقات ناگهانی در محیط را کنترل کند.

فعال بودن :

در طول روز ممکن است موقعیت‌هایی متفاوتی پیش بیاید که شما مجبور باشید به‌صورت مرتب در مجموعه جابه‌جا شوید و فعالیت زیادی داشته باشید، داشتن آمادگی جسمانی یا تلاش برای تقویت این ویژگی به انجام بهتر کارهایتان کمک می‌کند.

توانایی کار مستقل با حداقل نظارت:

بسته به‌جایی که در آن کار می‌کنید ممکن است شما مسئول یک بخش اداری باشید و یا شما تنها خدمتگزار یک مدرسه باشید مدیریت همه کارها به‌صورت دقیق می‌تواند از شما یک نیروی حرفه‌ای بسازد که نیازی به یادآوری کارهایتان از سمت دیگران ندارید.

توانایی رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی:

با توجه به‌جایی که در آن کار می‌کنید ممکن است افراد آسیب‌پذیری در محیط باشند که آشنایی با مواد بهداشتی ندارند، استفاده از شوینده‌های مناسب در زمان مناسب به صورتی که محیط به‌خوبی تمیز شود و آسیبی به دیگران نرسد از مهارت‌هایی است که یک نیروی خدمتگزار باید از آن آگاه باشد.

مدیریت زمان:

در کار شما مدیریت زمان با توجه به مقدار زمانی که در اداره در اختیاردارید، تقسیم‌بندی و برنامه‌ریزی درست برای آن داشتن از واجبات کار است، درست کردن چک‌لیستی از کارهایی که باید در روز انجام دهید با الویت بندی مناسب با داشتن برنامه زمانی دقیق می‌تواند کارها را برای شما راحت‌تر کند.

مهارت‌های ارتباطی خدمتگزار

تقویت مهارت‌های ارتباط بین فردی اعم از رعایت آداب معاشرت در برخورد با کارکنان مجموعه، مهمانان مجموعه و در برخورد بادانش آموزان چیزی است که به آن نیاز دارید، در برخورد اولیه افراد با شما نحوه برخورد شما بیشتر از بقیه مهارت‌هایی که دارید موردتوجه قرار می‌گیرد نحوه رفتارهای شما تأثیر مستقیمی به اعتماد والدین و برقراری ارتباط چه با شما چه با مجموعه‌ای که در آن کار می‌کنید دارد .

به‌صورت کلی این مهارت‌ها شامل :

_ مهارت ارتباط بادانش آموزان و کنترل آن‌ها در مواردی که به عهده شماست.

_ رعایت کردن قوانین پذیرایی در برخورد با کارکنان مجموعه و مهمانان

_ نوع پوشش و آراستگی شما

_ مهارت معرفی موسسه‌ای که در آن کار می‌کنید، داشتن اطلاعات کاملی از مجموعه

_ نحوه حرفه‌ای خطاب کردن دیگران

_ نحوه برقراری ارتباط با کارکنان (استفاده نکردن از کلمات ممنوعه و توجه به حرکات غیرکلامی)

_ مهارت استقبال و بدرقه دانش آموزان، اولیا و کارکنان

 مهارت ارتباط برقرار کردن به‌صورت اصولی و حرفه‌ای و رعایت بسیاری از نکات مشابه تأثیر مستقیمی بر روحیه همه مجموعه دارد.

در هر کاری قوانین نانوشته‌ای وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها کارها را چه به برای خودتان چه برای دیگران راحت‌تر می‌کند و محیط را بهتر اداره می‌کنید. نقش شما در محل کارتان بسیار مؤثر است، داشتن این مهارت‌ها شمارا متمایز با دیگر خدمتگزاران می‌کند، شمارا تبدیل به یک نیروی حرفه‌ای می‌کند، پس نقش خود را جدی بگیرید و به دنبال پیشرفت باشید.

محیط کار خدمتگزاران:

 به‌جز کارهای نظافتی که به عهده خدمتگزاران است، پذیرایی عموماً به عهده آنان است بنابراین آبدارخانه مجموعه را در اختیاردارند، ازآنجایی‌که تأمین وسایل موردنیاز مدرسه که مورداستفاده تمام مجموعه است و انبار کردن و مدیریت این وسایل به عهده خدمتگزاران است.

انبار از مجموعه از دیگر محیط‌هایی است که در اختیار آنان قرار دارد، هم‌چنین باید از تمام وسایل اطلاعات داشته باشید که در صورت درخواست افراد بتوانید آنان را راهنمایی کنید.

*باید توجه داشت هریک از نکاتی و وظایفی که نام‌برده شد ممکن است میان خدمتگزاران تقسیم شود و یا همه افراد مجموعه اعم از سرایدار مدرسه برخی از آنان را به عهده داشته باشد و این نکات به‌صورت پیشنهاداتی برای معرفی وظایف مطرح‌شده‌اند.

آموزش خدمتگزاران مدارس:

اگر به دنبال آموزش اصولی و همه‌جانبه برای پیشرفت در کارتان هستید و یا به دنبال آموزشی جامع برای نیروهای خودتان هستید می‌توانید از آموزش های های مدرسان تیم ما که به‌صورت تخصصی انجام می‌شود و یا دوره‌های ما که تهیه‌شده‌اند استفاده نمایید.

برای اطلاعات بیشتر از دیگر مقالات دیدن فرمایید و با آشنایی با ما با تیم ما تماس حاصل فرمایید.

نویسنده و منبع: میهن ملل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *