ارزشیابی از نیروهای خدماتی برای نیازسنجی سازمان شما به خدمات و میزان اطلاعات و دانش نیروهای شما از کارشان است.
برای یک آموزش درست باید نقاط و قوت افراد را بسنجیم تا یک آموزش کارآمد در اختیار آنان قرار گیرد، این ارزیابی ممکن است از یک نیرویی گرفته شود که سالها در این زمینه کارکرده است و تجربه کار را دارد اما مطمئن از اصولی انجام شدن کار ها توسط آن نیرو نیستیم و یا برای آموزش نیروهای تازه استخدامشده باشد، این ارزیابی که ویژه کارکنان خدمات و پذیرایی اداری است در محل شرکت و بهصورت عملی و همراه با پاسخگویی به سؤالات بهصورت کتبی در نظر گرفتهشده است، وظایف کارکنان خدمات بهصورت عملی در سازمان در حال اجراست، اگر بخواهیم نیروها را بهصورت اصولی ارزیابی کنیم باید عملی انجام شود تا نحوه دقیق انجام کارهایشان را ازنظر استاندارد بودن بررسی کنیم، اما در برخی موارد به دلیل کمبود زمان و یا تعداد بالای شرکتکنندگان این محیط فراهم نیست و ما فقط بهصورت کتبی سؤالات را در اختیار نیروها قرار میدهیم، این سؤالات که بهصورت تستی یا تشریحی در اختیار کارکنان قرار میگیرد نمونههایی از موقعیتهایی است افراد باید اصولی را انتخاب کنند که با چه روشی کار را انجام دهند.
سؤالات زیر بهعنوان نمونه سؤالات تستی آورده شده است، آموزشها و محصولات آموزشی ما شامل دورهها و کلاسهای حضوری، پکیجها و محصولات آموزشی غیرحضوری دارای محتوای آموزشی کامل و جامع مناسب نیروهای خدمات آبدارچی و پذیرایی است، با انتخاب هریک از آموزشهای مناسب خودتان، پاسخ سؤالات تقدیم خواهد شد.
نمونه سؤالات تستی جهت ارزیابی نیروهای خدمات و پذیرایی اداری (کارگاههای یکروزه)
+ نحوه ایستادن در برابر مدیران یا در خوشامدگویی به مهمانان چگونه است؟
۱) پاها در کنار هم بهصورت چسبیده _ دستها در جلوی فرد و دست راستروی دست چپ
۲) پاها از هم کاملاً فاصله داشته باشند_ دستها پشت سر فرد
۳) پاها از هم کاملاً فاصله داشته باشند_ دستها در جلوی فرد و دست راستروی دست چپ
۴) همه گزینهها غلط هستند
+ برای پذیرایی مهمانان با چای کدام گزینه صحیح است؟
۱) مهمانان از پشت سرو سمت راست پذیرایی میشوند _ دسته فنجان به سمت راست مهمان_ در یک مرحله پذیرایی میشوند
۲) مهمانان از پشت سرو سمت راست پذیرایی میشوند _ دسته فنجان به سمت راست مهمان_ در دو مرحله پذیرایی میشوند
۳) مهمانان از پشت سرو سمت راست پذیرایی میشوند _ دسته فنجان به سمت چپ مهمان_ در یک مرحله پذیرایی میشوند
۴) مهمانان از پشت سرو سمت چپ پذیرایی میشوند _ دسته فنجان به سمت راست مهمان_ در یک مرحله پذیرایی میشوند
+ برای حمل سینی از کدام دست استفاده میشود، برای قرار دادن نوشیدنیها بر روی میز از کدام دست استفاده میشود؟
۱)سینی دست راست و برای گذاشتن ابزار از دست چپ استفاده میشود.
۲) سینی دست چپ و برای گذاشتن ابزار از دست راست استفاده میشود.
۳)سینی دو دست و برای گذاشتن ابزار از دست چپ استفاده میشود.
۴) همه گزینهها درست است.
+ کدام نکات درباره چای درست است؟
۱)برای ماندگاری بیشتر چای تفاله آن را جدا نکنیم _ برای سرو چای در فنجان به ترتیب اول چای و بعد آب جوش ریخته میشود
۲)برای ماندگاری بیشتر چای تفاله آن را جدا نکنیم _ برای سرو چای در فنجان به ترتیب اول آب جوش و بعد چای ریخته میشود
۳)برای ماندگاری بیشتر چای تفاله آن را جدا کنیم _ برای سرو چای در فنجان به ترتیب اول آب جوش و بعد چای ریخته میشود
۴)همه گزینهها غلط است.
+ ترتیب صحیح پذیرایی به چه صورت است؟
۱)مهمان بعد میزبان_آقایان بعد خانمها
۲)میزبان بعد مهمان_آقایان بعد خانمها
۳)مهمان بعد میزبان_ خانمها بعد آقایان
۴)میزبان بعد مهمان_خانمها بعد آقایان
+ از ما درخواست شده پذیرایی را حین جلسه جمعآوری کنیم، کدام گزینه در مورد زمان صحیح است؟
۱)۱۵دقیقه بعد از پذیرایی مهمانان
۲)۳۰دقیقه بعد از پذیرایی مهمانان
۳)۴۵دقیقه بعد از پذیرایی مهمانان
۴) ۱ساعت بعد از پذیرایی مهمانان
+ در خصوص ایمنی کار، وسایلی که ارتفاع کمی دارند را چگونه بلند کنیم؟
۱)کمر فرد باید خم شود
۲)زانو فرد باید خم شود
۳)کمر و زانو خم شود
۴)همه گزینهها غلط است.
+ زمان مناسب تمیز کردن شیشههای ساختمان مانند پنجرهها و دربهای شیشهای، چه زمانی است؟
۱)صبح یا عصر
۲)ظهر
۳)شب
۴)همه گزینهها صحیح است.
+ در خصوص نظافت کدام گزینه صحیح است؟
۱)مواد شوینده مخلوط شوند_برای شستشو از آب گرم استفاده کنیم
۲)مواد شوینده مخلوط نشوند_ برای شستشو از آب سرد استفاده کنیم
۳)مواد شوینده مخلوط شوند_ برای شستشو از آب سرد استفاده کنیم
۴)مواد شوینده مخلوط نشوند_ برای شستشو از آب گرم استفاده کنیم
+ برای تمیز کردن یخچال بخش دیواره و قفسه و ماکروویو از چه چیزی استفاده شود؟
۱)دیواره یخچال جوششیرین،قفسه یخچال وایتکس_ ماکروویو جوششیرین
۲) دیواره یخچال جوششیرین،قفسه یخچال مایع ظرفشویی_ ماکروویو سرکه سفید
۳) دیواره یخچال وایتکس، قفسه یخچال مایع ظرفشویی_ ماکروویو جوششیرین
۴) دیواره یخچال وایتکس، قفسه یخچال مایع ظرفشویی_ ماکروویو سرکه سفید
نیروهای خدمات باید در کنار دانش کافی همواره به دنبال تقویت هر یک از مهارتهای موردنیاز کارشان باشند،مهارتهایی مثل افراد باید دانش کافی به تجهیزات و تکنیک های نظافت داشته باشند، مدیریت زمان قوی، توجه به جزئیات در کارشان و انجام دادن کارها بهصورت بینقص بدون نظارت مستقیم، انعطافپذیر بودن در کار مانند کار در شب، آخر هفته و یا انجام چند کار بهصورت همزمان داشته باشند، توانایی انجام هر یک از مهارتها انجام وظایفتان را برایتان راحتتر خواهد کرد.
آموزشهای تخصصی ما در کلاس حضوری یا بسته آموزش غیرحضوری در اختیار پرسنل خدمات قرار میگیرد.
میتوانید برای اطلاعات بیشتر دیگر مقالات ما را مطالعه کنید.
و برای همکاری با ما با تیم ما تماس حاصل فرمایید.
نویسنده و منبع: میهن ملل